Interface maakt alle producten CO2-neutraal

Scherpenzeel, 14 juni 2018 – Het volledige productaanbod van Interface  waaronder alle tapijttegels en luxe vinyltegels (LVT) – is gedurende de gehele levenscyclus CO2-neutraal. Via het gratis Carbon Neutral Floors-programma wordt de CO2-uitstoot volledig gecompenseerd. Het bedrijf is de eerste wereldwijde vloerfabrikant die verklaart dat alle producten CO2-neutraal zijn.

CO2-reductie en klimaatcompensatie

Sinds 1994 heeft Interface de gemiddelde CO2-uitstoot van zijn producten al met ruim 60 procent gereduceerd. De fabrikant kijkt niet alleen naar de CO2-uitstoot tijdens de productie, maar naar de gehele levenscyclus. Van de grondstoffen, de fabricage en het transport tot het gebruik, het onderhoud en uiteindelijk recycling. Deze totale CO2-footprint wordt ook wel ‘embodied carbon’ genoemd.

Door deze inspanningen hebben Interface-producten nu al de kleinste CO2-footprint van de industrie (op basis van openbare data). Om alle producten volledig CO2-neutraal te maken, berekent Interface de resterende uitstoot in de gehele levenscyclus. Het bedrijf compenseert die uitstoot door te investeren in projecten op het gebied van onder meer herbebossing en het opwekken van water- en windenergie.

Inzicht en certificaat voor de klant

Interface biedt het Carbon Neutral Floors-programma standaard aan, zonder extra kosten. De klant ontvangt een certificaat waarin staat hoeveel CO2-uitstoot met de aankoop wordt gecompenseerd. Ook vertaalt Interface dit naar een autorit. Een voorbeeld: voor elke 1.000 vierkante meter vloer die Interface verkoopt, compenseert het bedrijf omgerekend een autorit van 40.000 kilometer. Dat is één ritje om de aarde.

Het Carbon Neutral Floors-programma helpt klanten bij het behalen van klimaatdoelstellingen. Interface verwacht 400.000 ton CO2 te compenseren in 2018. Dat staat gelijk aan de hoeveelheid CO2 die circa 200 hectare bos per jaar absorbeert. Het programma wordt jaarlijks gecontroleerd door onafhankelijke auditors.

Klimaatverandering terugdraaien

De afgelopen 24 jaar heeft Interface zich gefocust op het elimineren van onze eigen milieu-impact”, zegt Erin Meezan, Chief Sustainability Officer bij Interface. “Met onze nieuwe klimaatmissie Climate Take Back willen we een nog ambitieuzer doel bereiken: het terugdraaien van klimaatverandering. Dit kunnen wij natuurlijk niet alleen en klanten vragen ons steeds vaker hoe ze hieraan kunnen bijdragen.”

Architecten en ontwerpers, aannemers en eindgebruikers beginnen steeds meer in te zien dat hun keuzes  de producten die ze aanschaffen  een directe impact hebben op het klimaat“, vervolgt Meezan. “Door te werken met Interface-producten pakken zij de ‘embodied carbon’ aan. Zo dragen onze klanten met elke aankoop hun steentje bij aan deze belangrijke missie.”

Meer informatie over de Climate Take Back-missie:

Meer informatie over het Carbon Neutral Floors-programma:

Over Interface

Interface is wereldwijd de grootste fabrikant van tapijttegels. Hun modulaire producten staan voor kwaliteit, design en innovatie. Daarnaast hecht de fabrikant veel waarde aan duurzaamheid. Interface wil tegen 2020 dan ook volledig duurzaam zijn en noemt dit streven Mission Zero®. In 2016 besloot Interface nog een stap verder te gaan met een nieuwe, radicale klimaatmissie: Climate Take Back™. Interface wil vooroplopen in het keren van het proces van klimaatverandering en wil met haar manier van produceren een positieve bijdrage leveren aan milieu en maatschappij. Interface wordt gezien als één van de meest duurzame bedrijven ter wereld.

Het Europese hoofdkantoor is gevestigd in Scherpenzeel, Nederland. Voor meer informatie kunt u terecht op www.interface.com en blog.interface.com. Of volg Interface op Twitter, YouTube, Facebook, Pinterest, LinkedIn, Instagram, en Vimeo.

Contact
Indien u meer informatie en hogeresolutieafbeeldingen wilt van de collecties van Interface - of als u iemand wenst te spreken over dit onderwerp - neem dan contact op met:

Co-Workx
Daan de Winter