Interface introduceert backing met kleinste CO2-footprint

Scherpenzeel, 24 oktober 2017 – Interface, de grootste producent van tapijttegels ter wereld, heeft een zeer milieuvriendelijke backing ontwikkeld: CircuitBac Green. Voor de productie maakt Interface gebruik van een mix van CO2-negatieve bioplastics en minerale vulstof.

CircuitBac Green is de belangrijkste innovatie van Interface op het gebied van backing uit de afgelopen drie jaar. De gebruikte bioplastics zijn het eerste CO2-negatieve alternatief voor bestaande materialen in backings. In het samengestelde materiaal waarvan CircuitBac Green is gemaakt, wordt koolstof opgeslagen. Dit verkleint de CO2-footprint.

Deze unieke backing voor modulair tapijt sluit aan bij het streven van Interface om tijdens de productie zo min mogelijk CO2 uit te stoten. Ter illustratie: een typisch Interface-product met Graphlex-backing heeft een CO2-voetafdruk van 5,9 kg CO2 eq./m2. Bij modulair tapijt met CircuitBac Green is dat nog niet eens de helft: 2,3 kg CO2 eq./m2.

Het ultieme doel is het maken van producten die dankzij het vastleggen van koolstof CO2-negatief zijn. CircuitBac Green toont aan hoe belangrijk Interface duurzaamheid vindt. Door het toepassen van best practices en met innovaties wil het bedrijf bijdragen aan het terugdraaien van klimaatverandering. Interface noemt deze missie Climate Take Back.

Ruime keuze

De nieuwe backing is verkrijgbaar in combinatie met meer dan 15 bestaande modulaire tapijtstijlen van Interface. Klanten hebben dan ook een ruime keuze in prijs, patronen, kleuren en formaten. Producten met CircuitBac Green zijn zonder vloeibare lijm te installeren met TacTiles van Interface.

CircuitBac Green is versterkt met fiberglas. Hierdoor biedt de backing optimale stabiliteit en een lange levensduur. De backing bestaat grotendeels uit gerecycled kalksteen, bioplastics en natuurlijke oliën. Daarnaast is er een klein deel petrochemische additieven. Met CircuitBac Green kan een tapijt in totaal voor wel 87% uit gerecycled en biobased materiaal bestaan, afhankelijk van het product.

Visie van Anderson

CircuitBac Green is geïnspireerd door de visie van onze oprichter Ray Anderson”, zegt Nigel Stansfield, President van Interface in de EMEA-regio. “Zijn baanbrekende benadering van innovatie in het bedrijfsleven heeft de weg vrijgemaakt voor fabrikanten om een positieve bijdrage te leveren aan het milieu.

In het voorjaar van 2017 presenteerden we onze concepttegel Proof Positive, het eerste CO2-negatieve tapijt ter wereld”, vervolgt Stansfield. “CircuitBac Green is een logische volgende stap. Dankzij deze innovatie van ons team zijn we weer iets dichter bij ons doel gekomen: CO2-negatieve vloerbedekking.

Meer informatie over CircuitBac Green vindt u hier.

Over Interface

Interface is wereldwijd de grootste fabrikant van tapijttegels. Hun modulaire producten staan voor kwaliteit, design en innovatie. Daarnaast hecht de fabrikant veel waarde aan duurzaamheid. Interface wil tegen 2020 dan ook volledig duurzaam zijn en noemt dit streven Mission Zero®. In 2016 besloot Interface nog een stap verder te gaan met een nieuwe, radicale klimaatmissie: Climate Take Back™. Interface wil vooroplopen in het keren van het proces van klimaatverandering en wil met haar manier van produceren een positieve bijdrage leveren aan milieu en maatschappij. Interface wordt gezien als één van de meest duurzame bedrijven ter wereld.

Het Europese hoofdkantoor is gevestigd in Scherpenzeel, Nederland. Voor meer informatie kunt u terecht op www.interface.com en blog.interface.com. Of volg Interface op Twitter, YouTube, Facebook, Pinterest, LinkedIn, Instagram, en Vimeo.

Contact
Indien u meer informatie en hogeresolutieafbeeldingen wilt van de collecties van Interface – of als u iemand wenst te spreken over dit onderwerp – neem dan contact op met:

Co-Workx
Daan de Winter