El 60% de los Trabajadores Españoles Reporta un Nivel Bajo de Bienestar

Barcelona, 21 de novembre de 2017 –  Els treballadors catalans no estan a gust a l’oficina, tal i com revela un estudi sobre el benestar i la biofilia al lloc de treball elaborat per Interface,  empresa líder en sostenibilitat i en la fabricació de paviment tèxtil modular. De fet, el 65% dels treballadors catalans reporta un nivell baix de benestar, xifra que supera en un 5% la mitjana espanyola. I més d’un 60% dels catalans afirma començar la jornada laboral amb estrès i/o cansament, percentatge que augmenta fins al 70% al finalitzar la jornada laboral. Entre els principals motius destaquen: la duració de la jornada laboral, ja que l’informe mostra que només 4 de cada 10 catalans treballa les 8 hores diàries estipulades per llei, sent la  jornada del 75% dels enquestats d’entre 8 i 10 hores; i l’estrès, que afecta al 65% dels treballadors.

En relació a la duració de la jornada laboral, les últimes dades sobre la jornada mitjana a Espanya la situen en les 1.701 hores a l’any, molt per sobre d’altres països europeus com Alemanya, Holanda, Noruega, Dinamarca, França o Regne Unit1. Tot i que a l’Estat Espanyol els treballadors passen llargues hores a l’oficina, aquestes jornades maratonianes no es tradueixen, en canvi, en nivells més alts de productivitat. Segons dades d’Eurostat, la productivitat de l’estat espanyol es situa en els 107,1 punts, molt allunyada dels 132,5 punts que registra Bèlgica o els 124,8 d’Alemanya.

Les llargues jornades tenen, a més, un gran impacte en la salut i el benestar dels treballadors, alhora que dificulten la conciliació de la vida laboral i personal, segons la Organització Mundial de la Salut (OMS). L’estudi d’Interface posa de manifest la disconformitat de la majoria de catalans amb aquesta situació, amb el 65% dels enquestats que afirma passar massa hores a l’oficina i apunta l’excés de feina com a principal motiu. En aquest sentit, els principals causants dels episodis d’estrès que afecten al 65% dels treballadors catalans són, per aquest ordre, la sobrecarrega de feina (44%), unes condiciones laborals insatisfactòries (30%) i les llargues jornades en espais de treball mal dissenyats (26%).

L’informe també evidencia que a Catalunya les pauses actives no són habituals, tot i ser necessàries per a una bona salut ocupacional i per reduir els nivells d’estrès, ja que ofereixen amplis beneficis fisiològics, psicològics, socials i organitzacionals, tal i com indica l’Organitzación Internacional del Treball (OIT). Només un 10% dels enquestats afirma realitzar pauses actives al llarg del dia, mentre que la gran majoria dels catalans (77%) redueix les seves pauses a l’hora d’esmorzar i del dinar, amb una durada total que no supera l’hora. A més, els treballadors catalans afirmen sentir-se estressats, cansats i amb ansietat quan surten de l’oficina.

De fet, l’estrès és ja una de les principals causes de baixa laboral i les previsions apunten que ens els propers anys, la depressió i l’ansietat a les quals s’associa es convertiran en el principal problema de salut laboral, amb el consegüent increment dels costes per a les empreses2. No sorprèn, doncs, que el 90% dels empleats catalans busqui alleujament en espais oberts o en contacte amb la natura en les seves estones lliures o caps de setmana.

Davant d’aquest panorama, el disseny biofílic, inspirat en l’atracció i connexió que sent l’ésser humà de forma innata per la natura, compta amb un immens potencial per revertir aquesta situació crítica. Amb l’objectiu de reconnectar l’usuari amb el medi natural i millorar així la seva salut i benestar, els experts recomanen a les empreses invertir en la qualitat dels espais de treball a través de la integració d’elements naturals. Així, les empreses notaran una millora visible dels seus resultats gràcies a l’augment del benestar i la felicitat dels seus treballadors.

Davant els reptes laborals actuals i un mercat cada vegada més competitiu i en constant canvi, les empreses han de prendre consciència de la importància d’incorporar el benestar emocional dels treballadors i la qualitat de les oficines en les seves agendes. En aquest nou context, el disseny biofílic es postula, avalat per estudis i experts, com a aliat clau per a les empreses en la lluita contra uns nivells creixents d’estrès i com una filosofia necessària per aconseguir la satisfacció dels empleats i millorar el seu nivell de benestar”, afirma Fernando Gabirondo, Director d’Interface a Espanya i Portugal.

Interface porta anys apostant pel disseny biofílic com a filosofia clau en el disseny d’oficines per l’impacte tan positiu que genera en el treballador. A través d’aquest i altres estudis com l’Informe Human Spaces: L’impacte global del disseny biofílic al lloc de treball3, s’ha demostrat de forma amplia i inequívoca, els nombrosos beneficis que la presència i simulació d’elements naturals als espais de treball té sobre el benestar i la salut dels empleats.

Sobre l’estudi del Benestar del treballador català

L’estudi s’ha dut a terme durant el tercer trimestre de 2017. La mostra és representativa en termes d’edat i de gènere del treballador català. Les característiques de la mostra de l’estudi son: dones i homes catalans, d’entre 25 i 60 anys, treballadors en una oficina i en actiu. Per tipus de contracte, la majoria dels enquestats son treballadors per compte aliè (75%), i la resta, funcionaris (17%), freelance/autònoms (4%) i empresaris (4%). Segons el càrrec que ocupen, el rang tècnic (66%) és el grup amb una representació més gran, seguit pel nivell executiu (17%), becaris (7%), directius (7%) i CEO’s (2%).

1 Informe de l’Organització per la Cooperació i el Desenvolupament (OCDE), 2015
2 Agència Europea per la Seguretat i la Salut en el Treball (EU-OSHA), 2016
3 Human Spaces Report: investigació realitzada sobre una mostra de més de 7.600 empleats d’Austràlia, Brasil, Canadà, Xina, Dinamarca, França, Alemanya, Índia, Indonesia, Filipines, Països Baixos, Espanya, Suècia, Emirats Àrabs Units, Regne Unit i Estats Units. L’estudi quantifica els beneficis del disseny biofílic, en termes de benestar, productivitat i creativitat, i és també una guia pràctica per la implementació de la biofilia.

Sobre l’estudi del Benestar del treballador català

Sobre Interface

Interface es el mayor fabricante de pavimento modular a nivel global y lleva años apostando por la sostenibilidad en su producto mediante el uso de materiales y procesos que consumen menos recursos del medioambiente. Recientemente se ha expandido con el lanzamiento de suelos vinílicos LVT para ofrecer un servicio integral. Con una amplia oferta de suelos resilientes flexibles y textiles, sus pavimentos modulares ofrecen un servicio integral. Para ampliar información: Interface.com y Blog.interface.com.

Para ampliar información: Interface.com y Blog.interface.com.
Sigue a Interface en Twitter, YouTube, Facebook, Pinterest, LinkedIn, Instagram y Vimeo.

Contacto prensa:

Marco de Comunicación, 91 458 54 90 – 93 635 05 00